Snažím se ve své funkci, dokud ji mohu zastávat, nabírat zkušenosti se vzdělávacími systémy v zahraničí. Jako školský výbor jsme se rozhodli uspořádat cestu do Estonska.
Estonsko prošlo a prochází vzdělávací reformou a dokáže v mnoha směrech najít cíle rychleji než my. Naši reformu jsme začali v roce 2004, Estonsko až v roce 2009, přesto nás v některých oblastech předběhlo.
Jelikož do Senátu v příštích týdnech přijde novela zákona o pedagogických pracovnících, kdy se budeme snažit prosadit zákonem zaručený výdělek pro učitele v průměru ve výši 130 % průměrné mzdy, napíšu pár myšlenek, jak to mají v Estonsku.

👉 V Estonsku mají výrazný nedostatek učitelů, především estonsky mluvících (24 % estonských občanů mluví rusky). Nedostatek učitelů je tedy obdobný jako u nás.
👉 Učitelé v Estonsku nemají platové tabulky, pouze zaručenou minimální mzdu. Ta je momentálně na 111 % průměrné mzdy, přepočteno na Kč 43 500,-.
👉 Učitelé v MŠ mají 90 % této částky.
👉 Učitel tedy dostává minimální mzdu 43 500,- Kč, nemá zaručen žádný jiný věkový postup, žádné tabulky.
👉 Nastupující učitel má tedy zaručenou minimální mzdu. Nemá však zaručen žádný růst.
👉 Ředitel školy ve spolupráci se samosprávami má k dispozici mzdový fond. Každý učitel má tedy zaručenou mzdu a učitelé, kteří učí více hodin, kteří dělají práci nad rámec svých povinností, si vydělají výrazně více. Je to však zásluhová složka.
👉 V nové reformě se budou snažit, aby do 4 let prosadili navýšení minimální mzdy učitele ve výši 120 % průměrné hrubé mzdy.
Pokud bych tento model promítl do českých poměrů, možná by vyřešil mnohé, ano, za předpokladu dobrého vedení školy.
🎯 Učitel(ka) by u nás dostal(a) zaručenou důstojnou minimální mzdu. Jenže jsem mladý (nepíšu už o sobě), nemám děti, chci si přivydělat, vezmu klidně 5 hodin týdně navíc a ještě olympiádu, místo toho, abych chodil na brigádu a sbíral starý papír, přivydělám si ve škole a můj plat klidně může dosahovat 150 % průměrné mzdy. Nebo jsem učitel(ka), zrovna v období, kdy potřebuji být co nejdříve doma, starám se o děti nebo blízké, dostanu zaručenou mzdu a jsem spokojen(á).
🎯 Možná bychom tímhle způsobem mohli nasměrovat diskuse o povinné přímé pedagogické činnosti a třeba posunuli i další problémy. Nedávno totiž proběhla bouřlivá debata, učitelé jsou vyhořelí, nezvládnou učit více. Ano s tím souhlasím. Ale co když by někdo chtěl? Proč mu to přece neumožnit. A namísto více zaměstnání (vlastě od začátku své učitelské kariéry jsem osobně měl vždy více zaměstnání, abych ve školství mohl zůstat a abych uživil rodinu) by si učitel mohl více vydělat přímo ve škole.